Filippiiniläiset
ovat yleisesti ottaen hyvin avuliasta ja ystävällistä kansaa. Toki
poikkeuksia on niin kuin missä tahansa muussakin maassa. Filippiinot
ovat auttamassa, vaikkei aina edes tarvitsisikaan tai asiasta ei
olisi mitään käryä. Välillä ottanut päähän avun
tyrkyttäminen, kun on tottunut minäitse-mentaliteettiin. Ja elä
vaan erehdy kysymään filippiinolta oikeaa suuntaa. Siihen ei voi
todellakaan luottaa. Mielummin neuvovat väärän suunnan kuin
myöntävät etteivät tiedä. Kuinkakohan monta kertaa neuvoin
tricyclen kuskeja google mapsin avulla oikeaan paikkaan. Luulisi,
että sitä oman kylän huudit osaisi edes. Huomasin, että olen itse
itseni paras gps:ssä.
Filippiineillä
mennään naimisiin todella nuorina näin suomalaisen näkökulmasta
katsottuna. 25 vuotiaana ollaan jo ”myöhässä aikataulusta”.
Naimisiin meno otetaan tosissaan ja useimmat pysyvätkin liitossa
loppuelämänsä, vaikka kihloihin ja naimisiin meno olisikin
tapahtunut hyvin aikaisessa vaiheessa parisuhdetta. Useinmiten jo
muutaman kuukauden jälkeen! Lapsimäärä vaihtelee, mutta tiukassa
on Filippiineilläkin halu saada poika ja tyttö. Filippiineillä
näkee myös jonkin verran transsukupuolisia ihmisiä (suhteessa
enempi kuitenkin kuin monessa muussa Aasian maassa), mutta
enimmäkseen he erottuvat massasta vasta viikonloppuriennoissa
upeilla tanssitaidoillaan ja itsevarmalla tilanottamisellaan. Huge
respect! Olin aika luukku auki paikallisessa discossa eräs
perjantai, kun katsoin yhden tanssiliikkeitä! Siis w-a-u!!!
Byrokratia
on Filippiineillä aivan ihmeellinen ilman mitään logiikkaa. En
halua tietää, mitä kaikkea mahdollista lippusta ja lappusta
sadasta eri virastosta vaaditaan, kun halutaan rakentaa talo tai
perustaa oma firma, jos jo lauttalippujen eri osat joutuu jonottamaan
viideltä eri lippuluukulta paikassa kuin paikassa! Yritin asiasta
udella paikallisilta, miksi asia on näin, mutta totesivat vaan, että
hallitus on kaikki nämä erilaiset feet määrännyt. Uskoako nyt.
Toisaalta sitten, kun mennään esim. sukeltamaan, ollaan
sukelluslupien tarkastamisen kanssa vähän niin ja näin. Se on
enemmänkin muodon vuoksi suoritettava toimenpide kysyä kursseista
ja luvista, kuin että joku niitä oikeasti tarkastaisi.
Kaikki
backpackerit, joiden kanssa tuli Filippiinien hintatasosta juteltua,
kertoivat yllättyneensä, kuinka kallis Filippiinit on suhteessa
muihin Aasian maihin. Filippiinit on varmaan top 5 kalleimmassa, mitä
tulee päiväkohtaisiin kuluihin, vaikkei Filippiinit nyt vielä
kallis paikka olekaan. Kaikista kalleinta oli tuoreet vihannekset
kaupassa sekä majoitus. Majoitus maksaa dormissa keskimäärin noin
9-10e yöltä halvimmillaan.
Kävin
Tagbilaranissa kauppakeskuksessa enkä ollut uskoa silmiäni
nähdessäni Prisman kokoisen hypermarketin laajoine valikoimineen!
Ne muutamat ostarit, missä vierailin, olivat hyvin länsimaisia;
löyty kirjakauppaa, food courtia, muutama vaatekauppa, apteekki,
urheiluvälinekauppa ym. Mikä ostareissa vierailun teki erilaiseksi
oli niiden turvajärjestelmä systeemi. Ovilla oli vähintään
vartijat tarkistamassa keppien kanssa laukkuja ja joissakin oli jopa
läpikäveltävät turvaportit niin kuin lentokentillä! Ja
Filippiineilläkin RAKASTETAAN ilmastointia. Vähän liikaakin.
Sisätiloissa saa vetää pipo silmillä ja pitkähihainen päällä,
ettei jäädy oli kyseessä sitten ostari tai lautta.
Huomasin
myös, että Filippiineillä oli siistimpää kuin Sri Lankalla ja
Filippiineillä ainakin isoimmissa kaupungeissa ja kylissä on
jonkinnäköinen kierrätyssysteemit olemassa ja ihmiset jopa
kierrättävät! Se on sitten eri asia jatkolajitellaanko ja
käsittelläänkö niitä roskia oikeasti ollenkaan vai viedäänkö
ne lopulta samaan paikkaan ja / tai poltetaan. Yhtään kaatopaikan
tapastakaan en meinaa nähnyt tai löytänyt, vaikka asiaa tutkin.
Filippiineilläkin, ikävä kyllä, yleisin tapa hävittää roskat,
on polttaminen, josta seuraa taas myrkyllisiä kaasuja, kun
muovijätettä poltetaan liian alhaisessa lämpötilassa. Teiden
varsilla oli varsin yleinen näky sellaiset pienet risukasan tapaiset
kyhäelämät, jotka vain savusivat ja jotka pystyi haistamaan
hyvinkin kaukaa. Samojen teiden varsilla, missä ihmiset asuvat,
huristelevat autolla ja skoottereilla ohi ja jopa kuivattavat
riisinsä ja chilinsä! Niin ja putket ovat aivan minimaalisen
pienikokoiset läpi koko putkijärjestelmän ja vessassa käydessä
ei ole mitään asiaa laittaa wc-paperia pyttyyn, jollei halua saada
putkistoa välittömästi tukkoon.
Liikenteestä
vielä lopuksi sen verran, että Filippiineillä mennessä kannattaa
ehdottoman vakavasti harkita lentojen buukkamista etukäteen
varsinkin suosituimmille saarille ja reiteille, jollei halua pulittaa
jopa 200 euroa suuntaansa muutaman tunnin lennosta viikonkin
varotusajalla. Mulla jäi sen vuoksi muutama saari näkemättä.
Siellä on olemassa myös paljon lauttareittejä, mutta ne ovat usein
hyyyyvin hitaita (jopa 24h) ja aikataulullisesti todella kehnoja, jos
tarkotus on skipata pari saarta eikä vain liikkua seuraavalle
saarelle. Parasta on suunnitella valmiiksi noin suurin piirtein
reitti eikä mennä paikan päälle niin kuin mä tein ja sitten
vasta päättää, minne menee. Varsinkin, jos aika ja kahiseva on
rajallista. Skoottereita saa vuokrattua joka paikasta, kylästä ja
vaikka paikallisten takapihalta! Onhan se yksi tienesti lisää.
Skopon päivävuokrat liikkuvat 300-500 peson tuntumassa riippuen
siitä, missä päin Filippiinejä huitelee. Pidemmäksi aikaa saa
tietysti taas halvemmalla. Skootterit muuten kulkee parhaimmillaan
95km/h. Testasin meinaa. :D Kypärä on turisteilla pakollinen (ja
kai paikallisillakin), vaikka sitä kukaan ei juuri noudatakaan. Löpö
on halpaa eikä sitä saa kulumaan neljässä päivässä edes
tankillista, jollei aja todella pitkiä matkoja.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti